Cyrano de Bergerac (14)

Cyrano de Bergerac (14)

rendező

Tin Grabnar

író

Edmond Rostand, Martin Crimp

műfaj

zenés kortárs dráma

bemutató

2025. 09. 04.

időtartam

160 perc, szünettel együtt

SNG Drama Ljubljana - vendégjátéka

Eredeti cím: Cyrano de Bergerac
Martin Crimp szabad értelmezésében
Szlovéniai ősbemutató

Who’s the man we always back?
Cyrano de Bergerac.

Who can take the fucking flak?
Cyrano de Bergerac.

Who is it that twats attack?
Cyrano de Bergerac.

Ki az a férfi, akit mindig támogatunk?
Cyrano de Bergerac.
Ki az, aki kibírja az elcseszett légitámadásokat?
Cyrano de Bergerac.
Ki az, akit támadnak a seggfejek?
Cyrano de Bergerac. 

Cyrano de Bergeracot a városban mindenki úgy ismeri, mint briliáns harcost, aki félkézzel elbír egy hadseregnyi kegyetlen katonával. Miután szembeszállt a párizsi előkelőségekkel, és nyilvánosan megvédte a szabadságjogokat, a büszke lázadók szemében szinte már egy celebritás státuszára emelkedett. Híres ő rím-kovácsolói képességeiről is, a kardforgatásnál is ügyesebben forgatja a tollat. A női lélek legmélyebb bugyraiba is eljut szavaival, a női lélekhez, melyet jobban ismer, mint bármelyik tizenhetedik századi hősszerelmes. De Cyrano de Bergeracnak nagyon nagy az orra. Az orra az, mely óriási leküzdhetetlen akadályként áll útjába az igaz szerelemhez vezető úton. Halálosan szerelmes a szépséges Roxanne-ba, de nem árulja el magát neki sosem. A történet, mely egy gyönyörű reneszánsz románc lehetne, a világirodalom egyik legnagyobb, ám tragikus szerelmi történetévé válik.

A kortárs angol drámaíró Martin Crimp újraírta a francia irodalom egyik nagy klasszikusát. Rímelő sorokat használ, melyek játszanak a rap és a beszélt költészet elemeivel, s újradefiniálta a drámában használt rímnyelv szabályait. Az emelkedett és a profán nyelvhasználatot mintegy szembeállítja egymással, ezzel szabadítja egymásra a főszereplők közötti konfliktust. Azon versenyeznek szereplőink, hogy ki tud jobb, odaillőbb rímeket faragni. A párizsi magas körökben csak akkor érsz valamit, ha különösen jó rímeket tudsz kitalálni. Ezekkel a meta-teátrális eszközökkel Martin Crimp könnyedén odaszúr a francia reneszánsz társadalmi és politikai környezetének, és szellemesen állítja párhuzamba azt a huszonegyedik századiakkal, lakonikus megfigyelőként. Lingvisztikai mesterműve fokozatosan épül a szépség, a szépségideálok köré, mialatt számtalan humoros fordulat is feltárul a nézők előtt. Feltérképezi azon embertársainkban megbúvó szégyen és harag érzését is, akik nem illeszkednek az elérhetetlen társadalmi normákhoz. Egy burjánzóan narcisztikus érában Crimp felteszi azt a kérdést, hogy hogyan lehet a őszintén beteljesedett életet élni. (Tin Grabnar)


Díjak:
2025
Tina VrbnjakZDUS Díj – a Drámai Művészek Szlovéniai Szövetségének díja, Roxanne szerepének megformálásáért

Az előadást magyar nyelven feliratozzuk.

Bővebb információ a társulatról és az előadásról itt.

Következő Előadások

2025. szeptember 04. - 19:00 - NAGYSZÍNHÁZ Szlovén Nemzeti Drámaszínház vendégjátéka

Szereplők, alkotók

Rendező: Tin Grabnar

Alkotók

Kreatív csapat:
Fordította: Boštjan Gorenc
Dramaturg: Rok Andres
Dramaturgiai konzulens: Ana Duša
Nyelvi konzulens: Tatjana Stanič
Díszlettervező: Sara Slivnik
Jelmeztervező: Tina Bonča
Jelmezasszisztens: Nina Čehovin
Zeneszerző: Leon Firšt
Korrepetitor: Iztok Kocen
Világítástervező: Borut Bučinel
Maszk: Julija Gongina
Hangmérnök: Jurij Alič

Szereposztás

Roxanne Tina Vrbnjak
Cyrano Jure Henigman
Lignière Domen Novak
Christian Benjamin Krnetić
Leila Ragueneau Nina Valič
De Guiche Uroš Fürst
Valvert, Katona, Néző Gašper Lovrec
Montfleury, Katona, Néző Klemen Janežič/Jure Šimonka
Marie-Louise, Katona, Néző Saša Pavlin Stošić
Fogadós, Bore, Pap, Katona, Néző Rok Vihar

Kritikák

Videó