Szent És Profán

Szent És Profán

rendező

író

műfaj

Háy János És A Szent Efrém Kórus Verses Koncertje

bemutató

2012. 12. 13.

időtartam

0 perc

Ezen az esten a tiszta szakralitás és a hit, s a kétségeket felvető költészet, a klasszikus liturgikus zene és a kortárs líra találkozik. Koncert és felolvasás.

A Szent Efrém Bizánci Férfikar Magyarország egyetlen professzionális bizánci zenei együttese. Fő céljuk, hogy a kelet-közép-európai és a magyarországi bizánci egyházak zenei kincseit autentikus módon szólaltassák meg.
Háy Jánost már több oldalról megismertük Miskolcon: drámaíróként, képzőművészként, Beck Zoli, a 30Y frontemberének barátjaként, most Isten létét, de inkább nemlétét feszegető, s egyáltalán a teremtés milyenségével perlekedő verselőt láthatjuk és hallhatjuk az Avasi református templomban.
Az előadás izgalmát épp a hittel mélyen átitatott zene és a kétségeket megfogalmazó versek ütközése, feszültsége adja.

Háy János:
MA ÚJRA JÖTT
(Víg Mihálynak)

Ma újra jött és
életben tart a sátán,
ma megint rámsózott
egy napot.
Hiába mondtam:
elég volt,
hiába mondtam:
nem akarom.

Ma újra jött fejemre
szórta az eget,
továbblökött,
napra nap,
nem éltem
még eleget.

Megint itt van
és ad nekem,
nem elvesz,
mert így fáj,
nevet az arcomba,
leköpi a testem.
Így élek leköpve,
és nem hoz
halált az isten.

Ma újra jött.
Keze van, lába,
feje, mint egy ember.
Nem olt tüzet,
nem olt lelket,
csak int, hogy
nekem élnem kell.

Arca arc,
szája száj,
foga fog.
Elfogja előlem
a napot.
Árnyékban élek.
Számolom hány évet,
hány napot.

Áldott, aki jő
az úr nevében.
S az ő nevében
jött ma újra a sátán.
Világot mutat,
ide-oda cipel a hátán.
Én vagyok az igazság.
Én vagyok a fény.
És én vagyok az élet.
Arcon csókol,
a bőrömre nyálaz,
reszket bennem
az ázott állat.

Ma újra jött,
itt van velünk,
ő hurcolja
testemet a lábán.
És mutogatnak rám,
hogy mennyire tudok élni,
mennyi életet
hozott nekem a sátán.

Kritikák

Az együttest Bubnó Tamás alakította meg 2002-ben. A karvezető Kárpátalján folytatott kutatásokat egyházzenei doktorátusához, melynek témája A magyarországi és a Kárpátok-vidéki görög katolikus dallamok eredete és variánsai volt. Itt bukkant rá egy ismeretlen kéziratra, Boksay János (1874-1940) kárpátaljai görög katolikus pap-zeneszerző férfikarra komponált Aranyszájú Szent János-liturgiájára. A kórust tehát alapvetően azzal a céllal hozta létre, hogy megszólaltassa a felfedezett művet, így összegyűjtötte egyrészről szólista, ill. hivatásos karénekes barátait, akik a legnagyszerűbb budapesti kórusokban énekeltek (mint pl. Honvéd Férfikar, Magyar Rádió Kórusa, Nemzeti Énekkar, Tomkins Énekegyüttes), másrészről a Budapesti Énekes Iskolában (Schola Cantorum Budapestiensis) végzett énekes tanítványait. Az utóbbi együttessel többször együtt is koncerteznek itthon és külföldön.
A férfikar nemzetközi karrierje 2006-ban átütő sikerrel vette kezdetét: a Hajnówka Nemzetközi Ortodox Egyházzenei Fesztiválon (Lengyelország) megnyerték a professzionális kamarakórus kategóriát. Először fordult elő a rangos fesztivál 25 éves történetében, hogy nem szláv kórus vitte el az első díjat.
Az elmúlt években a Szent Efrém Férfikar koncertezett Berlin, Bécs, Buenos Aires, Montevideo, Moszkva, Szentpétervár, Párizs, Pozsony, Róma és Varsó jelentős hangversenytermeiben és templomaiban. Turnéztak Cseh-, Lengyel-, Németországban, Ausztriában, Szlovákiában és Szerbiában is.
Az együttes fő célja továbbra is a bizánci rítusú egyházzene autentikus megszólaltatása.

A Szent Efrém Férfikar honlapja »